Siła reklamy
Nie bez powodu media nazywane są „czwartą władzą”. Przez swoją silną moc oddziaływania kształtują opinię społeczną. Każdy Polak spędza przed telewizorem średnio 4 godziny dziennie. To wystarczająco dużo czasu, aby oglądając różne programy, filmy oraz serwisy informacyjne ludzie nabierali przekonania co do pewnych kwestii i wyrabiali w sobie osobiste opinie. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że codziennie jest przez media sprytnie manipulowany.
Jedną z najefektywniejszych metod perswazji jest reklama. Wbrew pozorom nie jest to tylko narzędzie do przekazywania informacji o określonym produkcie, ale zachęcanie do jego nabycia. Pewne „sztuczki” stosowane przez twórców reklam mają na celu stworzenie takiej otoczki, aby widz uwierzył w autentyczność przekazu.
Każda zaznajomiona jest z szeregiem zabiegów, które są pomocne w zdobywaniu klientów danej marki. Są to m.in.:
– właściwy slogan reklamowy – często celowo kierowany bezpośrednio do widza;
– tworzenie atmosfery niezwykłości – która pobudza wyobraźnię odbiorcy, np. reklamy karmy dla kotów przypisują mruczkom ludzkie cechy;
– wzbogacanie przekazu opiniami ekspertów, czyli powoływanie się na autorytety – założenie jest takie, że skoro dany produkt polecany jest przez specjalistę, to na pewno warto go kupić.
Przedsiębiorstwa reklamowe skupiają się na wypromowaniu jednego produktu lub organizują kampanie reklamowe. Kampania reklamowa to pojęcie dużo szersze i oznacza zespół ściśle zorganizowanych działań wykorzystujących najczęściej kilka środków przekazu, aby dotrzeć do jak największego grona ludzi. Nieraz bowiem jedna reklama dla danego produktu wydaje się niewystarczająca, potrzebna jest zatem cała seria reklam emitowanych cyklicznie.